"Правила поведінки" вагітної жінки
Зміни в селянському побуті викликали майже повсюдний розпад традиційної родильної обрядовості та уявлень, пов’язаних з раннім періодом розвитку дитини.
У повсякденному функціонуванні зберігаються лише окремі рудименти обрядів і символічних дій. Вони все частіше отримують реальне умотивування чи навпаки, розглядаються як суто символічні, без відповідного сакрального чи магічного наповнення. Водночас актуальним стає завдання їхньої фіксації такими, якими вони досі збереглися в народній пам’яті.
У наш час чи не найповніше вдається виявити інформацію щодо заборон для вагітної жінки. В різних регіонах жінок у цьому стані називали по-різному – «черевата», «беремена», «груба», «товста», «занята», «та, що пішла на дитя», «при надії» тощо. У сукупності заборони складають своєрідні «правила» повсякденної поведінки впродовж усього часу вагітності. Саме дотримання обмежень ставало запорукою збереження здоров’я жінки та її майбутньої дитини.
По всій території України вірили, що зосереджене споглядання «беременої» на якийсь предмет могло стати причиною того, що дитина буде на нього схожа. Відтак повсюдно відомим був припис не дивитися вагітній на людину з невродливою зовнішністю; деінде ще й спеціально зауважували – «не сміятися на каліку». Серед найпоширеніших «правил» – не виконувати домашні роботи у свято, насамперед, не шити, – у покарання дитина могла народитися німою або сліпою (вербальна формула «зашиєш рота/очі»).
Добре відомою виявилася пересторога щодо небезпеки відмовляти вагітній в її проханнях (із мотивацією «миші все поїдять»). Повсюдно вірили, що будь-яка крадіжка жінкою «при надії» моделювала поведінку майбутньої дитини – з неї виросте крадій.
Пам’ятали про небезпеку дивитися на вогонь (пожежу). Вважалося, що якщо жінка перелякається й в ту мить торкнеться свого тіла рукою, то на відповідній частині тіла дитини з’явиться родимий знак-пляма. Дитині, за народними уявленнями, могли зашкодити танці вагітної («щоб дитина була спокійною»), а також спів («щоб дитина не плакала»). Так само намагалися не дивитися на місяць, або й навіть уникати його проміння, – казали, що дитина може бути сновидою.
Деінде вважали, що вагітним не варто сіяти, збирати плодів, доїти корову, пекти хліб – бо праця буде марною, все зіпсується. Проте у повсякденному житті жінки до останньої миті перед пологами продовжували виконувати свої звичні обов’язки у повному обсязі.
Вагітні зазвичай пам’ятали про небезпеку переступати через мотузку (коромисло, дишель воза, у який впрягають волів, через линву тощо) – боялися, що від того пуповина обкрутиться навколо шиї немовляти. Вони намагалися не виливати воду через поріг («бо матиме блювоту»), не сідати на порозі хати.
Повсюдно попереджали не бити ногою кішку (пса, мишу, якусь тварину), бо дитина, яку носить жінка, поросте шерстю. Вірили, якщо майбутня мати стане на жабу і злякається, то дитина матиме знак у вигляді жаби.
Спеціально табуювалося відвідання вагітною похорону (у разі порушення вказували: «не дивитися на мерця»), а також окремо – кладовища (із уточненням – не вставати на могилу).
У селах Володимирецького району Рівненської області нами зафіксовано звичай вбирати спеціальний фартушок (ще й додатковий – під спідницю) або протягом усього періоду своєї вагітності – “поки не вродить”, або спеціально – до церкви, зокрема, на вінчання, а також на похорон. Фартушок міг бути як із вишивкою (з оборкою), так і без неї, але обов’язково – білий і чистий. Серед мотивів побутування цього звичаю нам вдалося записати, зокрема й таке: “треба в спідниці закрити розрізку, щоб дитина не плакала…, як вродиться, в неї буде рот розкритий” (с. Зелене).
Повсюдно намагалися приховувати час пологів, бо вважалося, що чим менше людей знатимуть про це, тим швидшими будуть самі пологи. За іншим варіантом, за кожного, кому відомо про час пологів, поліжниці при народженні дитини доведеться відмучитись.
Читайте далі: Як українці захищали своїх немовлят: обереги та заборони