Марко Грушевський: документи і періодика
У межах семінару 8 травня 2025 року у стінах Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України до 160-річчя з дня народження відомого етнографа, громадського і церковного діяча Марка Грушевського кандидатом історичних наук Олексієм Дєдушем було продемонстровано низку архівних джерел та матеріалів періодики, що відтворюють окремі фрагменти походження і життєпису ювіляра. Розширену версію розвідки дослідник подає на науково-популярному сайті «Етнографія».
* * *
Марко Грушевський 25 квітня 1865 за ст. ст. у родині дячка Федора Івановича Грушевського і його дружини Маріанни Йосипівни. Хрещеними батьками були, що цікаво, не духовні, а худоліївські селяни Антон Тихонович Кононенко і Горпина Федорівна Перевізникова.
Одружився Марків батько Федір Іванович Грушевський зі своєю третьою дружиною Маріанною Йосипівною у дівоцтві Дишкант 5 листопада 1861 за ст. ст. у м-ку Медведівка. Власне, таким чином, матір майбутнього етнографа була не з духовного роду, що найчастіше практикувалось, а зі звичайного селянського роду.
Хоча перша дружина Федора Івановича була донькою священника с. Лубенці Опанаса Луцкевича, однак вона померла у віці 26 років від сухот 28 серпня 1857р. за ст. ст. у с.Худоліївка.
30 червня 1858 р. за ст. ст. Федір Іванович одружується вдруге на Марті Іванівній - доньці вже померлого на той час дяка Івана Лихнякевича з с. Новоселиця Чигиринського повіту. Але вона також невдовзі відійшла у засвіти.
Сам Федір Іванович Грушевський народився 16 травня 1827 за ст. ст. у родині пономаря церкви с. Худоліївка Івана Петровича Грушевського і його дружини Горпини Семенівни.
Батьки Федора – Іван Петрович і Горпина Семенівна у дівоцтві Чухало – побрались 4 лютого 1812р. за ст. ст. у с.Худоліївка. Знову ж бачимо перехрещення роду Грушевських з місцевими селянськими родами. Тому тут може бути закладена причина інтересу до простого народу Марка Федоровича, родина якого не була відірвана від традицій простих хліборобів.
Іван Петрович Грушевський був сином дячка згаданого вище села Петра Даниловича і його дружини Любові Якимівни. Петро був спробував стати настоятелем парафії с. Худоліївка після вбивства розбійниками у районі міста Рівне пароха Івана Буримовича у 1796 р. Однак йому було відмовлено. Хоча документ про спробу отримати посаду дає нам цінні відомості про Данила Грушу.
Братом Петра був Василь Данилович Груша-Грушевський – прадід відомого історика та державного діяча Михайла Сергійовича Грушевського. Обоє вони були синами священника с.Худоліївка Данила Груші, який помер близько 1777року.
Однак після смерті батька його сини не відразу продовжили духовну справу свого батька, а тривалий час були звичайними селянами, про що свідчить належність братів Петра і Василя Груш до посполитих у сповідному розписі церкви с. Худоліївка за 1788 р. Ймовірно, повернутись до духовного стану Груш-Грушевських змусило зростання феодальних повинностей, які в останні роки Речі Посполитої значно зросли.
Таким чином, Михайло Сергійович і Марко Федорович Грушевські є 4-юрідними братами, але, попри віддалену спорідненість, зберегли особисті зв’язки і спільні погляди.
* * *
Матір Марка Федоровича походила зі звичайних худоліївських селян і з’явилася на світ 21 лютого 1841р. за ст. ст. Бабуся етнографа Домаха або Домникія походила з роду Пилипенків, про що свідчить відповідний запис у метричній книзі місцевої церкви за 1834р.
* * *
Хотілось би окреслити окремі факти з біографії дружини Марка Федоровича – Марії Іванівни. Походила вона з родини священника с. Гречківка Івана Іларіоновича Ілліча. Звернення до клірових відомостей церкви цього села показали, що на момент народження Марії її батько був священником у с. Мліїв Черкаського повіту.
Дійсно, у метричній книзі Троїцької церкви с. Мліїв є запис про хрещення 22 липня за ст. ст. народженої у той же день Марії у родині дячка Івана Іларіоновича Ілліча і його дружини Феодосії Яківни.
Батьки Марії побрались 29 липня 1855 р. за ст. ст. у с. Мліїв. Феодосія Яківна була донькою місцевого дячка Якова Тихоновича Прокоповича.
Цікавим є факт, що духовна родина Іллічів походить з села Кирилівка – батьківщини роду Тараса Шевченка. Їхнє родове прізвище походить від священника Іллі Данилова - сина Данила Пахомієвича, який присутній у знаменитому списку прихожан кирилівської церкви 1767 р. (цей документ у свій час аналізував Михайло Сергійович Грушевський).
* * *
Періодика про Марка Грушевського
Періодичні видання дають змогу пролити світло на окремі біографічні відомості про Марка Федоровича Грушевського.
У 1880 р. та в інші роки Марку як сироті виплачували певні суми для покривання витрат під час навчання у Черкаському духовному училищі.
Водночас, у цих же єпархіальних відомостях є дані про складнощі з успішністю в Марка Федоровича. Зокрема у 1881 р. його залишили на другий рік, у 1882 р. він перездавав іспит з арифметики, у 1883 – з грецької мови та географії, у 1884 р. – з цивільної історії. Пояснити це можна не лише здібностями спудея, а й практикою занижувати оцінки учням, які навчались безкоштовно. Училищу та державі було не дуже вигідно утримувати за казенний кошт значну кількість таких учнів.
Попри все, 26 червня 1889 р. за ст. ст. Марко Федорович закінчує повний курс семінарії, і це відкриває йому шлях до кар’єри клірика. Отець Грушевський служить на різних посадах у київській Андріївській церкві, у Михайлівській церкві с. Суботів Чигиринського повіту.
У 1904 р. Марко Федорович стає місіонером 1-го благочинного округу, у зв’язку з потребою російської православної церкви боротись з сектанством, зокрема штундизмом. Попри привабливу посаду і навіть нагородження через рік набедреником, у 1906 р. виходить його критична стаття про методи боротьби з сектантами. Клірик критикує своїх колег через некомпетентість та нерозуміння сутності сект, які у своєму вченні часто вирішували кризові питання, які виникли у православ’ї.
Репресії імперської влади проти опозиційних груп, торкнулися і духовенства. Але Марко Федорович був у 1910 р. «за власним бажанням» переведений у містечко Таганча Канівського повіту. Для демонстрації лояльності був змушений також висвітлювати відкриття пам'ятника Олександру ІІ на новому місці служіння.
